Optimering er blevet det helt store modeord. Alle har efterhånden indset, hvor vigtigt søgemaskineoptimering er. Er du ikke med i Google er du usynlig. Er du på side 1 i søgeresultatlisten, får du mere trafik og tjener flere penge osv. osv. Derfor er det bare om at finde nogle ord, man kan blive nummer 1 på, finde nogle SEO-tricks, og så ordner resten sig selv.
Så enkelt er det desværre ikke.
▶ Dine websider skal passes og plejes, hvis du vil have nytte af dem. Klik på billedet for at starte videoen De tre nødvendige trin' (3:45 min.).
Hvad glæde har en slagter af, at bagerens kunder står i kø hos ham? Det er ikke ligegyldigt, hvilke nøgleord du ligger højt på i Google og de andre søgemaskiner. Det skal selvfølgelig være de ord som brugerne faktisk søger på.
Enhver kan ligge højt på et eller andet. Det er derfor vigtigt, at du selv eller dit bureau forsker lidt i brugen af nøgleord, den såkaldte keyword research. Du skal derfor være bekymret, hvis 'optimeringseksperten' spørger dig: Hvilke søgeord kunne du så tænke dig at ligge højt på?
Det er faktisk ham, der skal rådgive dig om mulige gode ord. Du ved meget om din forretning og måske endda alt om den. Men - med al respekt - ved du, hvad dine kunder faktisk taster ind, når de leder efter services og varer i din branche? Fornemmelse og tro kan erstattes af data og viden og dermed øge effekten af din optimering.
Hvis dit websted lever af annoncer, så er trafikmængden i sig selv en vigtigt parameter. Du kan nemlig tage højere pris for annoncerne eller tiltrække flere annoncører, hvis du har højere trafiktal. Men sælger du varer eller ydelser, er det lidt mere kompliceret.
Hvis dobbelt så mange kommer til din butik, så vil det fordoble salget. Det lyder rimeligt. Men det gælder nu kun, hvis den ekstra trafik er sammensat på samme måde som den oprindelige trafik. Mertrafikken har kun værdi, hvis den relevant for din forretning. Ellers er det bare støj.
Men OK - lad os sige, at 1% af kunderne køber noget. 1000 besøg giver 10 kunder, 3000 besøg giver 30. Men hvorfor ikke sørge for, at de 3000 besøg giver 150 kunder ved at øge sidens konverteringsevne fem gange? På et tidspunkt vil besøgstallet alligevel nå en naturlig top - befolkningsstørrelsen har en grænse. Alle har været forbi. Hvad så nu?
Hvis din konvertering af besøgende til kunder skal øges er søgemaskineoptimering ikke nok. Du skal også optimere indholdet, strukturen, navigationen og dine formularer osv. på webstedet.
Selv om formålet med din side ikke direkte er at sælge online, så er konverteringsgraden alligevel vigtig. Se i sideboksen 'Konvertering til hvad?', hvilke andre konvereteringer, der kan være.
Du må derfor spørge dig selv: Hvorfor har jeg en hjemmeside? Hvad er det den skal gøre for min forretning eller mit virke? Kan den gøre det bedre?
Elektronisk markedsføring er efterhånden modnet, så det ikke længere er ren hokus pokus og doktriner, der hersker. En indsats kan faktisk måles. Og bør måles. Når du har konkret viden, kan du tage bedre beslutninger, hvis effektivitet igen kan måles og danne grundlag for nye beslutninger.
Men hvad skal måles og ikke mindst: Hvad skal vi gøre med resultaterne? Det er to vigtige spørgsmål. Ofte koncentrerer webejere sig om at måle trafik fordelt på det ene eller det andet, sidevis eller segmentvis. Som nævnt er det meget lidt værd. Den ultimative måling er naturligvis konverteringsgraden. Og det er den, man skal sætte sine målsætninger op for.
Men for at nå frem til en højere konvertering, kan det naturligvis være nødvendigt at finde frem til de problemområder, der hindrer en øget konvertering. Det kræver en målrettet opsætning og fokus og ikke den bredhaglsløsning, som ofte er det, man får ud af disciplinen webanalytics.
Der er mange spørgsmål, du kan stille dig selv om brugerens vej fra søgning til konvertering på dit websted. Her er lidt et øve sig på
Læs for eksempel mere om...
»
Optimer salg og konvertering
Trafik er larm - salg er musik.
Vi taler om en konvertering, når en besøgende gør det, vi gerne vil have ham til.
Eksempler på konverteringer
Er 'nøgleord' og 'søgeord' ikke det samme?
Jo med den perfekte optimering på plads. Det er faktisk målet med en god søgemaskine optimering
Nøgleord er de ord vi vælger at optimere for. Søgeord er de ord søgerne faktisk bruger, når de søger.