Hvordan og hvorfor optimere sin hjemmeside?

Hvis du ikke har tænk over hvorfor og hvordan optimeringen af
din hjemmeside skal ske, spilder du dine penge.

Optimering er blevet det helt store modeord. Alle har efterhånden indset, hvor vigtigt søgemaskineoptimering er. Er du ikke med i Google er du usynlig. Er du på side 1 i søgeresultatlisten, får du mere trafik og tjener flere penge osv. osv. Derfor er det bare om at finde nogle ord, man kan blive nummer 1 på, finde nogle SEO-tricks, og så ordner resten sig selv.

Så enkelt er det desværre ikke.

▶ Dine websider skal passes og plejes, hvis du vil have nytte af dem. Klik på billedet for at starte videoen De tre nødvendige trin' (3:45 min.).

Målrettet søgemaskineoptimering

Hvad glæde har en slagter af, at bagerens kunder står i kø hos ham? Det er ikke ligegyldigt, hvilke nøgleord du ligger højt på i Google og de andre søgemaskiner. Det skal selvfølgelig være de ord som brugerne faktisk søger på.

Enhver kan ligge højt på et eller andet. Det er derfor vigtigt, at du selv eller dit bureau forsker lidt i brugen af nøgleord, den såkaldte keyword research. Du skal derfor være bekymret, hvis 'optimeringseksperten' spørger dig: Hvilke søgeord kunne du så tænke dig at ligge højt på?

Det er faktisk ham, der skal rådgive dig om mulige gode ord. Du ved meget om din forretning og måske endda alt om den. Men - med al respekt - ved du, hvad dine kunder faktisk taster ind, når de leder efter services og varer i din branche? Fornemmelse og tro kan erstattes af data og viden og dermed øge effekten af din optimering.

Mere trafik er godt - mere salg er bedre

Hvis dit websted lever af annoncer, så er trafikmængden i sig selv en vigtigt parameter. Du kan nemlig tage højere pris for annoncerne eller tiltrække flere annoncører, hvis du har højere trafiktal. Men sælger du varer eller ydelser, er det lidt mere kompliceret.

Hvis dobbelt så mange kommer til din butik, så vil det fordoble salget. Det lyder rimeligt. Men det gælder nu kun, hvis den ekstra trafik er sammensat på samme måde som den oprindelige trafik. Mertrafikken har kun værdi, hvis den relevant for din forretning. Ellers er det bare støj.

Men OK - lad os sige, at 1% af kunderne køber noget. 1000 besøg giver 10 kunder, 3000 besøg giver 30. Men hvorfor ikke sørge for, at de 3000 besøg giver 150 kunder ved at øge sidens konverteringsevne fem gange? På et tidspunkt vil besøgstallet alligevel nå en naturlig top - befolkningsstørrelsen har en grænse. Alle har været forbi. Hvad så nu?

Hvis din konvertering af besøgende til kunder skal øges er søgemaskineoptimering ikke nok. Du skal også optimere indholdet, strukturen, navigationen og dine formularer osv. på webstedet.

Selv om formålet med din side ikke direkte er at sælge online, så er konverteringsgraden alligevel vigtig. Se i sideboksen 'Konvertering til hvad?', hvilke andre konvereteringer, der kan være.

Du må derfor spørge dig selv: Hvorfor har jeg en hjemmeside? Hvad er det den skal gøre for min forretning eller mit virke? Kan den gøre det bedre?

Måling, optimering, måling, ...

Elektronisk markedsføring er efterhånden modnet, så det ikke længere er ren hokus pokus og doktriner, der hersker. En indsats kan faktisk måles. Og bør måles. Når du har konkret viden, kan du tage bedre beslutninger, hvis effektivitet igen kan måles og danne grundlag for nye beslutninger.

Men hvad skal måles og ikke mindst: Hvad skal vi gøre med resultaterne? Det er to vigtige spørgsmål. Ofte koncentrerer webejere sig om at måle trafik fordelt på det ene eller det andet, sidevis eller segmentvis. Som nævnt er det meget lidt værd. Den ultimative måling er naturligvis konverteringsgraden. Og det er den, man skal sætte sine målsætninger op for.

Men for at nå frem til en højere konvertering, kan det naturligvis være nødvendigt at finde frem til de problemområder, der hindrer en øget konvertering. Det kræver en målrettet opsætning og fokus og ikke den bredhaglsløsning, som ofte er det, man får ud af disciplinen webanalytics.

Vejen fra søger til kunde

Der er mange spørgsmål, du kan stille dig selv om brugerens vej fra søgning til konvertering på dit websted. Her er lidt et øve sig på

  • Er jeg synlig? Findes jeg overhovedet i Google?
  • Ligger jeg højt på de mest brugte søgeord for min branche?
  • Ser jeg attraktiv ud i søgeresultaterne i forhold til søgeordene? Er det værd at klikke på?
  • Signalerer den side, søgeren lander på, at jeg er klar til at hjælpe i forhold til det søgte - eller møder han bare min rodede startside?
  • Hjælper grafikken eller forvirrer den bare?
  • Kan kunden let komme frem til det hun skal bruge? Er menuerne til at fatte for andre end mig?
  • Er indholdet forståeligt for mine kundetyper? Forklarer jeg mig tydeligt og konkret?
  • Holdes fokus hele vejen? Eller tror jeg impulskøb er en god ide på nettet over for målrettede kunder?
  • Er det kunden og hendes behov eller mig selv og mit dejlige firma, der er i fokus?
  • Kan formularer beregnere og især købsproceduren klare betjening af kunder med blandede evner?
  • Har jeg noget klar til ekstra salg eller loyalitetfremme efter en konvertering?
  • Sætter jeg mål for alt dette?
  • .. og måler på det?
  • Hvad har mine konkurrenter gang i? Er der noget at lære?

 

Læs for eksempel mere om...

» Optimer salg og konvertering

Husk

Trafik er larm - salg er musik.

Konvertering til hvad?

Vi taler om en konvertering, når en besøgende gør det, vi gerne vil have ham til.

Eksempler på konverteringer

  • et salg
  • et nyt medlemsskab
  • download af en PDF eller anden fil
  • deltagelse i en afstemning
  • skrivning af en kommentar
  • tilmelding til nyhedsbrev
  • klik på Facebook Like It
  • udfyldelse af spørgeskema
  • klik på sponsors banner.

 

Nøgleord/søgeord?

Er 'nøgleord' og 'søgeord' ikke det samme?

Jo med den perfekte optimering på plads. Det er faktisk målet med en god søgemaskine optimering

Nøgleord er de ord vi vælger at optimere for. Søgeord er de ord søgerne faktisk bruger, når de søger.

BEQ-WEB • info@beq-web.dk   • 28 90 69 69   • v. Ole Klintebæk   • Holmegårdvej 2   • 8270 Højbjerg